Opname in Bernhoven
Binnenkort word je in Bernhoven opgenomen. In deze folder lees je algemene informatie over je opname. Specifieke informatie over de afdeling waar je wordt opgenomen, krijg je van de verpleegkundige van de betreffende afdeling. Professionele en betrouwbare medische zorg is voor ons vanzelfsprekend. Daarnaast vinden we persoonlijke aandacht en gastvrijheid belangrijk. Heb je vragen of wensen, vraag het aan onze medewerkers. Zij helpen je graag.
Ziekenhuizen worden iedere dag geconfronteerd met niet in te plannen spoedzaken. Meestal lossen we dit op maar dat lukt niet altijd. Dan kan het gebeuren dat je geplande operatie toch moet worden uitgesteld.
Wat neem je mee?
Een geldig identificatiebewijs, medicijnen die je gebruikt, dieetvoorschrift, adres en telefoonnummer van je contactpersoon, toiletartikelen, pyjama/nachtpon, kamerjas, goede schoenen en toiletspullen. Gebruik je thuis een hulpmiddel, zoals een eigen rollator, stok of steunkousaantrekker? Breng deze dan altijd mee tijdens de opname. Laat waardevolle spullen thuis. Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor verlies en diefstal van jouw spullen.
Wettelijke identificatieplicht
In Nederland geldt voor iedereen, ook voor kinderen van alle leeftijden, een wettelijke identificatieplicht. Geldig identificatiebewijs is: paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument voor vreemdelingen of vluchtelingen. Wij zijn wettelijk verplicht je identiteit vast te stellen.
Medicijnen
In Bernhoven krijg je in principe van ons de medicijnen die je nodig hebt. Alleen als je op de afdeling Short stay opgenomen wordt, neem je je eigen medicijnen mee. Soms kun je ook op een andere afdeling, in overleg met de arts en apotheek, doorgaan met je eigen medicijn(en). Dan hebben we het over medicijnen in eigen beheer. Dit bespreken we dan met je.
In dat geval moet je zelf erop letten dat je deze medicijnen op tijd inneemt. Heb je last van bijwerkingen vertel het ons dan. Zijn je medicijnen op, bestel deze op tijd bij via de verpleegkundige.
Voor kinderen tot en met 15 jaar hebben de ouders (of voogd) de verantwoordelijkheid om de medicijnen van hun kind zelf toe te dienen.
Ziekenhuisapotheek
Bernhoven heeft een eigen ziekenhuisapotheek. De ziekenhuisapothekers en apothekersassistenten controleren of je de juiste geneesmiddelen krijgt en/of deze middelen gecombineerd kunnen worden met andere medicijnen die je al gebruikt. De ziekenhuisapotheek heeft goed contact met de openbare apothekers en de regioapotheek in Bernhoven.
Overzicht medicijnen; meenemen voor je eigen veiligheid
Het overzicht van medicijnen die je op dit moment gebruikt wordt bij de apotheek een actueel medicatieoverzicht genoemd. Hier wordt ook de afkorting AMO voor gebruikt. Lees op deze pagina de veelgestelde vragen over het AMO.
Je verblijf in het ziekenhuis
Opnamedag
Kamer
Videocamerabewaking zonder opnamefunctie op patiëntenkamers
Iedere verpleegafdeling van Bernhoven heeft 2 patiëntenkamers met videocamerabewaking zonder opnamefunctie. Op de intensive care en de stroke care unit hebben alle patiëntenkamers zo’n camera. We gebruiken de videocamera alleen als dat medisch of verpleegkundig nodig is. De camera staat dus niet altijd aan.
Alleen bevoegden zoals artsen en verpleegkundigen zien de beelden. Anderen krijgen de beelden niet te zien. Je privacy blijft dus bewaard. We slaan de beelden niet op en de camera neemt geen geluid op. Wil je hier meer over weten, vraag het gerust aan de verpleegkundige.
Hygiëne
Hygiëne in een ziekenhuis is erg belangrijk voor de veiligheid en gezondheid van patiënten, bezoekers en medewerkers. Je helpt ons met een hygiënisch ziekenhuis door je handen te wassen of te desinfecteren na ieder bezoek aan de wc, als je po of urinaal hebt gebruikt, voordat je gaat eten en als je hebt gehoest of geniest.
Op alle patiëntenkamers, badkamers en toiletruimten is water en zeep. Op alle patiëntenkamers, maar ook bij de in- en uitgang van de verpleegafdeling, hangen dispensers met handalcohol waar je je handen kunt desinfecteren.
Andere maatregelen die je zelf kunt nemen zijn:
-
Gebruik voor de lichaamsverzorging schone, persoonsgebonden artikelen
-
Raak wonden, katheters of verband niet met de handen aan
-
Gebruik bij niezen of hoesten een papieren zakdoek en gooi die na gebruik in de prullenbak
Hygiëne en bezoek
Ook je bezoek kan bijdragen aan hygiëne door de handen te wassen of te desinfecteren. Zij mogen daarvoor de dispensers met handalcohol gebruiken.
Daarnaast geldt voor bezoek dat het verstandig is om:
-
Bij voorkeur niet op bezoek te gaan als de bezoeker een infectie (bijvoorbeeld een huidinfectie), diarree, koorts, verkoudheid of griep (verschijnselen) heeft. Voor kinderen geldt dit ook als zij een kinderziekte hebben (zoals bijvoorbeeld waterpokken, roodvonk, mazelen, rode hond, kinkhoest etc.) Ook bezoekers die korter dan 3 weken in contact zijn geweest met iemand met een kinderziekte, vragen we om niet op bezoek te komen of te overleggen met de verpleging
-
Bij niezen of hoesten een papieren zakdoek eenmalig gebruiken
-
De instructies van medewerkers te volgen als je iemand bezoekt die in isolatie wordt verpleegd. Meer informatie hierover vind je in onze folder Isolatieverpleging
Lounge
Overnachten in Bernhoven
Niet roken
Bernhoven is een rookvrij ziekenhuis en je mag dan ook nergens roken. Ook elektronische sigaretten zijn niet toegestaan.
Fotograferen en/of filmen in het ziekenhuis
Gesprek arts - patiënt opnemen
Soms wil je het gesprek met je arts nog een keer terug horen, zeker als het om een ingewikkeld onderwerp gaat. Je mag een gesprek opnemen. Dan moet je je wel aan de volgende regels houden:
- Vertel de arts vooraf dat je het gesprek op wilt nemen.
- De opnames van je gesprek met de arts vallen onder de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Dit betekent dat de opnames ALLEEN bestemd zijn voor privégebruik. Je mag de opnames op geen enkele manier openbaar maken via Facebook, Twitter of welk ander (sociaal) medium dan ook.
Eten & drinken
Tijdens je verblijf in Bernhoven zorgen wij voor eten en drinken. Via de bedsideterminal kun je maaltijden bestellen, of je kunt dit rechtstreeks aan de gastvrouw op de afdeling doorgeven. We houden rekening met jouw dieet. Je kunt je ontbijt, lunch en diner op een gewenst tijdstip op je kamer laten serveren of in de lounge eten. Heb je vragen over het eten? Vraag het dan aan onze gastvrouwen.
Vanwege hygiëne is het niet toegestaan om eigen etenswaren mee te nemen naar het ziekenhuis.
Roomservice
Centrale hal
Begeleidingscentrum
Receptie en stiltecentrum
Brasserie
RegioApotheek in Bernhoven
Adres: Nistelrodeseweg 10, 5406 PT Uden, 0413 - 40 87 80; e-mail: regioapotheek.bernhoven@ezorg.nl; website: www.regioapotheekinbernhoven.nl
Thuiszorgwinkel Medicura
Naast de RegioApotheek vind je Thuiszorgwinkel Medicura. Hier kun je terecht voor het lenen, huren of kopen van medische hulpmiddelen. Zorgwinkel Medicura is van maandag t/m vrijdag geopend van 9.00-17.00 uur en op zaterdag van 10.00-13.00 uur.
Je bezoek
Bernhoven wil een gastvrij ziekenhuis zijn voor jou en je bezoek. Wel vragen we je bezoek om bezoekregels en tijden te respecteren. Om drukte te voorkomen is het fijn als je bezoek met elkaar afstemt wanneer ze op bezoek komen zodat er niet teveel mensen tegelijk zijn. De zorg voor onze patiënten gaat altijd voor. Dit kan betekenen dat de verpleging je bezoek vraagt om de kamer even te verlaten om de benodigde zorg te verlenen. Voor actuele bezoektijden ga je naar www.bernhoven.nl/bezoektijden.
Bloemen en planten
Op de afdeling is een bloemenpunt waar vazen beschikbaar zijn. Vanwege verhoogde infectiekans zijn planten in het ziekenhuis niet toegestaan.
Parkeren bij Bernhoven
Parkeerabonnement
Je kunt in Uden betaald parkeren op het ziekenhuisterrein. De gemeente Maashorst is eigenaar van het parkeerterrein bij Bernhoven en verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud. Voor vragen of klachten over parkeren bij Bernhoven verwijzen wij je daarom naar de gemeente Maashorst. Ga voor meer informatie en de tarieven naar deze pagina.
Oplaadpunt voor e-bike
Je behandeling en verzorging
Medische behandeling
Verpleegkundige verzorging
Op de verpleegafdeling werk je vooral samen met verpleegkundigen, leerling-verpleegkundigen en stagiaires. Zij zorgen voor een goede verpleging en proberen rekening te houden met je persoonlijke wensen. Je kunt met al je vragen altijd bij de verpleegkundige terecht.
Bij elke handeling, en ook wanneer je medicijnen krijgt, vragen we altijd je naam en geboortedatum. Dit doen we voor jouw veiligheid.
Wie is je hoofdbehandelaar en hoe werkt dat dan?
Visite op de afdeling
Collegabehandelaars
Tijdens je opname in Bernhoven kan je hoofdbehandelaar andere artsen bij je behandeling betrekken. Bijvoorbeeld voor advies. Die collega-arts komt dan bij je langs en bespreekt zijn bevindingen met jou, en natuurlijk ook met je hoofdbehandelaar.
Stel je vragen
Je hoort veel en kunt niet alles onthouden. Schijf daarom vragen op en stel ze altijd. Aan je hoofdbehandelaar, maar ook aan de andere behandelaars of de verpleging.
Je kunt ook altijd een gesprek aanvragen met je hoofdbehandelaar. Geef dit door aan de verpleging. Zij regelen dit graag voor je.
*basisarts: arts die zich nog niet heeft gespecialiseerd of aan het specialiseren is
**physician assistant: werkt onder supervisie van een arts en mag zelfstandig medische handelingen uitvoeren
Behoud van eigen regie
Samen beslissen
Als je ziek bent, en zeker als je binnen Bernhoven verblijft, voel je je vaak afhankelijk van anderen. Wij vinden het belangrijk dat je de regie houdt over je eigen leven en gezondheid. Daarom gaat elke arts altijd met jou in gesprek over wat jij belangrijk vindt in het leven en welke keuzes je maakt bij ziekte en gezondheid.
Ons motto is samen beslissen. De arts is medisch deskundig, maar jij bent de deskundige van je eigen leven. Daarom is het belangrijk om samen te praten over je wensen en behandelmogelijkheden.
Drie goede vragen
Een hulpmiddel daarbij kunnen de ‘3 goede vragen’ zijn.
De drie vragen luiden:
-
Wat zijn mijn mogelijkheden?
-
Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
-
Wat betekent dat in mijn situatie?
Doel van dit alles is dat je de behandeling krijgt die het beste past bij je persoonlijke situatie.
Contactpersoon
Informatie
Je rechten en plichten
Patiënten hebben wettelijke rechten en plichten. Deze rechten en plichten zijn vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).
Informatieplicht
Zowel je arts als jijzelf hebben de plicht om elkaar duidelijk en volledig te informeren. De arts stelt, op basis van jouw informatie en onderzoek, een diagnose en geeft een deskundige behandeling. Jij geeft op basis van de informatie van de arts toestemming voor de behandeling. De arts informeert jou in begrijpelijke taal over je ziekte, de mogelijke onderzoeken en behandelingen, en de bijwerkingen en risico’s daarvan.
Als iets niet duidelijk is, geef aan dat je het nog niet begrijpt en stel vragen.
Als patiënt heb je de plicht om binnen redelijke grenzen de adviezen van de zorgverlener op te volgen.
Toestemmingsplicht
Bij behandeling geef je toestemming om te behandelen. Wanneer sprake is van een ingrijpende behandeling vraagt de zorgverlener uitdrukkelijk toestemming. In de overige gevallen gaan zorgverleners ervan uit dat je stilzwijgend toestemt. In acute situaties mag zonder toestemming gehandeld worden.
Inzage in je dossier
Privacy
Alle vastgelegde persoonlijke gegevens zijn vertrouwelijk en worden gebruikt voor een juiste behandeling. Soms maken we opname- en/of operatiegegevens anoniem, voor landelijke kwaliteitsprojecten. Als je dit niet wilt, geef dit dan aan de specialist of verpleegkundige door. Gegevens over opname en ontslag sturen we naar je huisarts en zorgverzekeraar voor betalingen. Andere gegevens worden in je dossier bewaard.
Gebruik lichaamsmateriaal
Jouw ervaring in het ziekenhuis
Wilsverklaring
Klachten
Toestemming onderzoek na prikaccident
Bij een onderzoek, behandeling of operatie kan een ziekenhuismedewerker per ongeluk in aanraking komen met bloed of andere lichaamsvloeistoffen van een patiënt. Bijvoorbeeld door prikken aan een naald of snijden aan een instrument waar bloed op zit van een patiënt. Dat is een ‘prikaccident’.
Na een prikaccident willen we met spoed het bloed onderzoeken van de patiënt. De patiënt kan een aandoening hebben die via het bloed overdraagbaar is, zoals hepatitis B of HIV. In dat geval moet de ziekenhuismedewerker binnen 2 uur met een behandeling starten om infectie te voorkomen. Een patiënt moet altijd eerst toestemming geven voor een bloedonderzoek. Omdat dit niet mogelijk is als je bijvoorbeeld onder narcose bent, vragen wij je om dit van tevoren aan te geven als je niet mee wilt werken aan een bloedonderzoek na een eventueel prikaccident. Als je geen bezwaar hebt en er tijdens de operatie een prikaccident is geweest, dan vertellen we dit altijd aan je na de operatie.
Mogelijkheden voor extra zorg en service
Geestelijke verzorging
Moet je naar het ziekenhuis voor opname, dan kun je dit aan je eigen gemeente of parochie doorgeven. Als je wilt kun je ook bijstand van de geestelijk verzorging in Bernhoven vragen. De verpleegkundige regelt dit dan voor je.
Vrijwilligers
In het ziekenhuis werkt een grote groep vrijwilligers. Zij vervullen vele extra taken, zoals het begeleiden van patiënten naar de verpleegafdeling, onderzoeksafdeling, het verzorgen van de bloemen etc. Desgewenst doen ze een boodschap voor je in de ziekenhuiswinkel. Via de verpleegkundige neem je contact op met de vrijwilligers.
Post
De post wordt, met uitzondering van zon- en feestdagen, dagelijks op de afdeling bezorgd. Te versturen post geef je af bij de receptie of aan de verpleegkundige van de afdeling. Post voor jou komt goed aan als de postcode van het ziekenhuis, je naam en het kamernummer duidelijk zijn vermeld.
Bernhoven, Naam & kamernummer, Postbus 707, 5400 AS UDEN
Televisie, telefoon, internet
Bij je bed bevindt zich een bedsideterminal. Via deze terminal kun je telefoon en, als je wilt televisie huren. De tarieven vind je op de bedsideterminal. Radio is gratis. Als je graag een koptelefoon wilt vraag er dan een aan de verpleegkundige.
Mobiele telefoon
Mobiel bellen in het ziekenhuis is toegestaan. Met uitzondering van de volgende 2 situaties.
- Vanwege storingsgevoelige medische apparatuur, is het niet toegestaan binnen een straal van 1.5m tot aan het medisch apparaat, te bellen. Denk bijvoorbeeld aan bewakingsmonitoren of een infuuspomp. De kans bestaat dat deze apparatuur van slag raakt door je mobiele telefoon.
- Binnen het ziekenhuis bestaan er zones waar bellen niet toegestaan is, dit wordt ter plekke aangegeven.
Laptop/Tablet/Smartphone voor het gebruik van internet
Je kunt je eigen laptop/tablet of smartphone gebruiken met draadloos internet.
Schade
Als door nalatigheid of schuld van medewerkers van het ziekenhuis schade ontstaat aan persoonlijke eigendommen, kun je het ziekenhuis hiervoor aansprakelijk stellen. Vraag dan een schadeformulier aan de verpleegkundige. Het ingevulde formulier geef je af bij het PatiëntServiceBureau in de hal.
Cliëntenraad
Het ziekenhuis heeft een cliëntenraad. Deze raad bestaat uit een vertegenwoordiging van (potentiële) patiënten van het ziekenhuis. De cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van patiënten. Contact per mail is mogelijk via clientenraad@bernhoven.nl
Wanneer je naar huis gaat
Nazorg
De behandelend specialist (hoofdbehandelaar) en verpleegkundige bespreken vóór je naar huis gaat wat je thuis aan verdere behandeling moet doen. Bijvoorbeeld dieet, fysiotherapie, medicijnen, wondverzorging etc.
Ontslag maar professionele nazorg nodig, wat dan?
Als je na ontslag uit het ziekenhuis recht hebt op professionele zorg, dan gaat de transferverpleegkundige op zoek naar passende zorg. De nazorg die de transferverpleegkundige voor je regelt gebeurt volgens de geldende wet- en regelgeving en betreft alleen de noodzakelijke zorg. Jij kunt als je wilt een voorkeur voor een zorgaanbieder aangeven. Kan de zorgaanbieder die jouw voorkeur heeft de benodigde zorg niet leveren, dan krijg je de zorg die nodig is van een andere zorgaanbieder of instelling. Dat betekent dat je niet in het ziekenhuis kunt blijven wachten totdat de zorgaanbieder van jouw voorkeur de zorg wél weer kan leveren.
Als opname in een verpleeghuis nodig is, ook dan kan het gebeuren dat je niet meteen terecht kunt in de instelling van je voorkeur. Dan overleggen we met jou en/of je naasten over een tijdelijke oplossing, dat heet overbruggingszorg. Dat kan betekenen dat je tijdelijk naar een ander verpleeghuis moet, mogelijk buiten je eigen regio. Het kan ook betekenen dat je tijdelijk terug gaat naar je eigen huis of een naaste. Daar krijg je dan ondersteuning van een zorgorganisatie. Tijdens deze overbruggingszorg blijf je op de wachtlijst staan van de zorginstelling die jouw voorkeur heeft. Overbruggingszorg is alleen mogelijk als het een definitieve plaatsing betreft.
Kom je in aanmerking voor geriatrische revalidatiezorg of voor een tijdelijk verblijf in een eerstelijns voorziening (verpleeg- of verzorgingshuis) dan geldt de overbruggingsregeling niet. Het gaat hier namelijk om een tijdelijke situatie.
Plicht tot medewerking
Je bent wettelijk verplicht mee te werken bij ontslag uit het ziekenhuis. Als de behandelend arts bepaalt dat medisch handelen niet meer aan de orde is dan is er geen reden meer om in het ziekenhuis te blijven. De behandeling is immers klaar en dan is opname in een ziekenhuis niet zinvol meer. Dat betekent dat als jij en/of je naasten de aangeboden passende nazorg afwijzen, het ziekenhuis niet verantwoordelijk is voor jouw zorg. Wijs je een aanbod voor nazorg af, dan ben jij en/of je naasten zelf verantwoordelijk voor een oplossing. In dat geval moeten jij en je naasten zelf de nazorg organiseren. Dit moet je doen voordat je uit het ziekenhuis wordt ontslagen. De arts informeert je op tijd wanneer je medisch uitbehandeld bent en het ziekenhuis mag verlaten.
Informatie voor de huisarts
De behandelend specialist informeert je huisarts per brief over de opname, je ziekteverloop en het ontslag.
Zorg- en herstelhotel Udens Duyn
Je bent zodanig hersteld dat je niet meer in het ziekenhuis hoeft te blijven. Je mag naar huis, maar eigenlijk wil je liever nog even herstellen met wat zorg om op terug te vallen. Naast Bernhoven ligt Zorg- en herstelhotel Udens Duyn. Meer weten: Ga naar www.udensduyn.nl of bel 0413 - 71 25 50. Mailen kan ook naar info@udensduyn.nl.