Skip to Content

Vergoeding van een plastisch chirurgische behandeling

Je bent op bezoek geweest bij de plastisch chirurg voor een behandeling.
Vergoeding voor een behandeling kun je aanvragen bij je ziektekostenverzekeraar. In deze folder lees je over hoe je deze vergoeding kunt aanvragen.

Veranderingen in het verzekeringsstelsel

Wij willen je graag zo goed mogelijk behandelen. Of je behandeling wel of niet vergoed wordt, is uiteindelijk een zaak tussen jou en je zorgverzekeraar. Ook verschillen de vergoedingsregelingen per verzekeraar en per vergoedingspakket. Voor het aanvragen van vergoeding kun je een machtiging aanvragen bij je zorgverzekeraar.

Het verzekeringsstelsel in Nederland heeft grote veranderingen ondergaan. De overheid en de ziektekostenverzekeraars hanteren sinds de invoering van het zogenaamde DBC- (Diagnose Behandel Code) systeem nieuwe richtlijnen. Dit geldt voor iedere behandeling, dus ook voor plastisch-chirurgische ingrepen. Een aantal van deze plastisch chirurgische behandelingen is niet langer in het basis verzekeringspakket opgenomen. Daartegenover staat dat enkele andere behandelingen weer wèl in het het basis verzekeringspakket zijn toegevoegd.

Je arts of de polikliniekassistente kan je informeren of een behandeling voor vergoeding in aanmerking kan komen. Bij onduidelijkheid raden we je aan, je eigen polis te raadplegen en/of eerst contact op te nemen met je zorgverzekeraar. Deze kunnen je hierover uiteindelijk het beste informeren.

Bezoek en gesprek bij de arts

Tijdens je bezoek maakt de plastisch chirurg zo goed mogelijk een overzicht van je probleem. Ook word je gewezen op de risico’s en gevolgen van de behandeling. Uiteindelijk maak je samen met de plastisch chirurg een keuze voor een bepaalde plastisch chirurgische behandeling.

Afhankelijk van de behandeling zal de plastisch chirurg wanneer nodig een machtigingsformulier voor je invullen. Op dit formulier staat naast een beschrijving van de indicatie voor je behandeling ook de DBC-code (Diagnose Behandel Code) vermeld. Deze code geeft aan wat de kosten zijn van de behandeling die je wilt ondergaan. Je zorgverzekeraar heeft deze code nodig.

Machtiging en goedkeuring

Het machtigingsformulier wordt door de medewerker van de poli digitaal naar je zorgverzekeraar gestuurd. Behandeling kan pas plaatsvinden nadat schriftelijke goedkeuring is afgegeven. Je zou ook nog een persoonlijke brief mee kunnen sturen, waarin je beschrijft wat je klachten zijn.

Meer informatie dan op het machtigingsformulier vermeld staat kunnen wij niet aan je verzekeraar verstrekken. Mocht je verzekeraar desondanks meer informatie willen, dan kun je zelf een afspraak maken met de medisch adviseur van je verzekeraar. In dit gesprek kun je je situatie dan persoonlijk toelichten. Ook als je verzekeraar vraagt om fotomateriaal, moet je hier zelf voor zorgen.

Als een machtiging is verstrekt door zorgverzekeraar

Als je een machtiging van je ziektekostenverzekeraar hebt gekregen, kun je contact opnemen met de polikliniekassistente van je behandelend plastisch chirurg. Dit kan telefonisch. Het telefoonnummer vind je aan het einde van deze folder. In overleg met de assistente kan je behandeling dan gepland worden.

Als je je, in afwachting van de machtiging, al hebt ingeschreven bij de afdeling Opname en de opname staat gepland dan ontvang je automatisch bericht en hoef je niet te bellen.

Je krijgt geen machtiging

Als je zorgverzekeraar geen machtiging geeft voor behandeling is het soms mogelijk om in beroep te gaan tegen deze afwijzing. Je kunt dan nog een keer proberen om toch een machtiging van je verzekeraar te krijgen. Je kunt in beroep gaan door contact op te nemen met je zorgverzekeraar. Hierbij raden wij je aan een persoonlijke brief te schrijven, waarin je je probleem uitlegt.
Naast in beroep gaan, kun je eisen dat je een afspraak krijgt met een medisch adviseur van je verzekering. Je kunt tijdens deze afspraak met de medisch adviseur je situatie en probleem nog eens persoonlijk duidelijk maken. Je hebt daar recht op. Je zult deze afspraak met de medisch adviseur zelf moeten maken. De plastisch chirurg kan je hierbij niet van dienst zijn.

Wanneer je zelf de kosten moet dragen

Als je in beroep bent geweest en een afspraak hebt gehad met een medisch adviseur, kan het zijn dat je verzekeraar de behandeling nog steeds niet wil vergoeden. Wanneer je de plastisch chirurgische behandeling dan tóch wilt ondergaan, dan zul je deze zelf moeten betalen. In dat geval kun je bij de secretaresse van je behandelend arts een opgave van de kosten krijgen. Het telefoonnummer vind je onderaan deze folder. In dat geval wordt je behandeling dan uitgevoerd door AB Aesthetics. Dit is de privé-kliniek binnen het ziekenhuis. Je wordt op deze wijze door je eigen plastisch chirurg behandeld, binnen de veilige muren van het ziekenhuis, en met alle kwaliteitseisen die het ziekenhuis aan je behandeling stelt.

Heb je nog vragen?

Als je na het lezen van deze folder nog vragen hebt, kun je contact opnemen met de secretaresse van je plastisch chirurg.

ZBC Plastische Chirurgie Uden
Nistelrodeseweg 10
5406 PT Uden
0413 - 40 14 28